Notariusz dokonuje następujących czynności:
1) sporządza akty notarialne jeżeli wymaga tego od stron przepis prawa lub strony pragną nadać czynności formę notarialną; obejmuje to między innymi umowy: sprzedaży, darowizny, dożywocia, ustanowienia odrębnej własności lokali, deweloperskie, spółek, majątkowe małżeńskie, o podział majątku wspólnego, ustanowienia służebności, zamiany, zniesienia współwłasności, o dział spadku, innych przenoszących własność nieruchomości i innych praw majątkowych, najmu, ugody, jak też akty założycielskie fundacji, stowarzyszeń, innych osób prawnych
2) sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
3) podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
4) podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i z tymczasowym przedstawicielem w zakresie udziału małżonka przedsiębiorcy w przedsiębiorstwie, na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw;
5) sporządza poświadczenia;
Notariusz poświadcza:
własnoręczność podpisu,
zgodność odpisu, wyciągu lub kopii z okazanym dokumentem,
datę okazania dokumentu,
pozostawanie osoby przy życiu lub w określonym miejscu;
6) spisuje protokoły;
Notariusz spisuje protokoły walnych zgromadzeń organizacji społecznych, stowarzyszeń, spółdzielni, spółek i innych osób prawnych w przypadkach prawem przewidzianych.
Notariusz spisuje również protokoły, w tym protokoły dziedziczenia, w celu stwierdzenia przebiegu pewnych czynności i zdarzeń wywołujących skutki prawne, a w szczególności dotyczące stawiennictwa stron i złożonych przez nie oświadczeń, a także – na żądanie strony stawającej – niestawiennictwa strony drugiej.
7) sporządza protesty weksli i czeków;
8) przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
9) sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
10) sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
11) składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu;
12) prowadzi rejestry akcjonariuszy prostych spółek akcyjnych oraz podejmuje związane z tym czynności;
13) sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.